Popular Posts

Monday, May 23, 2016

MAHRAJAN KALI KE 3

Alhamdulillah FYP dah hampir ke penghujungnya...
tinggal nak semak dengan SV je.. moga dipermudahkan..

haha.. so boleh la update blog sikit..

macam biasa lah nak citer2 sikit ape yang aku buat dan aku join.. saja nak share dengan korang yang sudi singgah dekat blog ni walaupun terpaksa hehe..

kali ini aku  nak cerita pasal MAHRAJAN pulak.. pasti korang tertanya-tanyakan ape benda mahrajan tu, sejenih kuih ke, pokok bunga baru tumbuh ke.. haha tak -tak -tak.. MAHRAJAN tu Festival Arab Antarabangsa yang diadakan dekat aku punya Fakulti.. Mahrajan ini akan diadakan pada setiap tahun di semester kedua. Mahrajan ini melibatkan kesemua negara Arab yang ada di dunia ni.. mereka akan datang dan membuka booth di Fakullti aku untuk memperkenalkan negara diaorang termasuklah budaya diorang,makanan diorang, pakaian tradisi diorang dan yang paling penting duta-duta negara arab semua kan datang.. waktu ni la korang nak tengok kereta-kereta mewah memenuhi ruang parking haha..

x de la.. lawak jer..

waktu ni la korang nak kenal negara orang kan.. walaupun tak pergi sendiri dekat negara mereka tetapi rasa tu ada.. Tiga hari juga la aku rasa macam aku belajar dekat negara arab sebab dekat ruang legar penuh dengan pak Arab, mak Arab, adik Arab , abang Arab, Kakak Arab dan macam2 lagi lah.. kiri kanan orang cakap arab, gelak ketawa, menyapa satu sama lain.. budaya arab ini  lain dengan kita.. diorang bila bertemu sesama diorang, maka bercerita lah diorang ibarat dah lama x jumpa.. ukhwah persaudaraan diorang sangat kuat.. serius aku suka tengok cara diorang dan kadang-kadang tu rasa menyesal pulak x belajar betul2 bahasa arab masa sekolah dulu..kalau x senang je nak masuk dengan diorang..huhu..

tapi yang aku suka dengan mahrajan kali ini ialah mereka memberi peluang kepada pelajar API sendiri untuk bersama-sama menjaga booth mereka dan membuat pembentangan mengenai negara mereka dalam bahasa Arab, secara tidak langsung ianya dapat melatih pelajar untuk berkomunikasi menggunakan bahasa Arab.. salah betul tu lain kira la sebab kita belajar kan.. salah diorang betulkan.. huhu.. cumanya yang sedih, mahrajan kali ini tak banyak penyertaan dari negara Arab sebagaimana mahrajan pertama dan kedua dulu.. 

walau ape pun aku bersyukur sebab dapat join mahrajan untuk terakhirnya sebagai pelajar di situ.. dan tahniah kepada booth negara Sudan dan Libya sebab menang dalam pembentangan, dan kedua2 negara itu diwakili oleh junior department aku sendiri.. bangga kejap aku haha..

nak aku belanja sikit gambar hari tu.. x banyak gambar yang aku ambk sebab jalan sorang-sorang segan jadinya..haha selalu aku ade geng sekepala tp geng sekepala aku dah hbs belajar tinggal la aku sorang-sorang.. nasib la badan haha...






 ni booth yang dapat tempat kedua


 antara barangan yang diorang bawa dari negara diorang

 booth negara Yaman

 booth dari Qatar

 ni pulak booth UAE

 dari Kuwait..

 bandar Kuwait

 barangan purba Mesir hehe

 Palestine - Jerusalem

 booth Jordan

ni sebenarnya untuk dijual, tp rezeki aku dapat free haha



tu je gambar yang sempat aku snap dalam kelompok orang yang ramai lebih-lebih lagi aku pergi jalan pulak hari terakhir memang la ramai dengan juri-juri lagi..hoho..

k lah aku nak minta diri dulu lah.. 

nak editkan FYP pulak..hihi.. korang doakan lah semoga aku dan kawan-kawan aku dipermudahkan urusan untuk menyiapkan FYP kami.. tinggal 2 weeks je lagi hoho..

k bye..
terima kasih kerana sudi singgah



No comments:

Post a Comment